
“Liesbosch” salontafel door Kho Liang Ie voor ’t Spectrum, 1958
Liesbosch
Kho Liang Ie ontwierp salontafel “Liesbosch” in 1958 voor ’t Spectrum. Het is een ingetogen ontwerp met een verfijnd detail zoals het ingekaderde glazen blad wat subtiel verzonken in het frame ligt. Jan Versnel was de vaste fotograaf van Kho Liang en fotografeerde bijna al zijn ontwerpen. Ook de de tafel voor de catalogus van ’t Spectrum. Jan Versnel wist als geen ander hoe hij de kern van een object moest vangen, zonder overbodige elementen. Zijn fotografie versterkte de sobere kracht van Kho’s ontwerpen.


Versnel had een bijzondere band met Kho Liang. Hij was gefascineerd door zijn werk, waarschijnlijk vooral omdat Kho uiterst spaarzaam kleur toepaste. Iets wat dicht bij Versnel staat en hem kenmerkt is juist het gebruik van zwartwit fotografie. Het is dan ook geen verrassing dat hij pas in 1973 met kleur begon te werken.
De Doelen
Op de foto van Versnel die je hier ziet, is concertgebouw De Doelen in Rotterdam vastgelegd, vlak voor de opening in 1963 in opdracht van Kraaijvanger Architecten, waar ook banken Kho Liang Ie te zien zijn. Deze foto laat op een prachtige manier de moderne tijdgeest zien. Deze foto kocht ik in een serie van vier op een veiling. Zo leerde ik het werk van Versnel kennen. Wat ik mooi vind aan zijn werk is dat het altijd eenvoudig lijkt, simpel en verstild. Daarnaast ook het feit dat hij niet enkel architectuur fotografeerde maar ook interieurs en design met een fascinatie voor het product. Sindsdien blader ik vaak voor inspiratie even terug door de boeken met fotografie door Versnel.


Originele foto door Jan Versnel van de Doelen in Rotterdam in 1963


Jan Versnel
Versnel leerde fotograferen van zijn leermeester Bernard F. Eilers, een pionier in architectuurfotografie. Versnel werkte voor grote namen van het Nieuwe Bouwen: Marcel Breuer, J.J.P. Oud, Gerrit Rietveld, Aldo van Eyck, Alexander Bodon, Willem Dudok, Hein Salomonson, en vele anderen.
In 1950 werd hij lid van Gkf (de vooruitstrevende vakvereniging voor fotografen), op voordracht van Eva Besnyö. Vanaf 1957 werkte hij intensief voor het tijdschrift Goed Wonen, tot hij in 1968 redacteur werd. Samen met Benno Premsela maakte hij jarenlang de catalogi van Pastoe. Over zijn benadering zei hij dat wanneer hij een mooie stoel fotografeert hij dit niet doet om iemand te verleiden deze ook te kopen. Hij laat wel zien dat het een mooi product is.
Kho Liang Ie
Kho Liang Ie is vooral bekend van zijn iconische inrichting van Schiphol uit 1969. Als art director bij Artifort stond hij aan de basis van hun internationale succes en haalde hij ontwerpers als Pierre Paulin en Geoffrey Harcourt aan boord. Zijn bekendste ontwerp is waarschijnlijk de 662-3 (C684) bank voor Artifort. Hij werkte ook voor Stichting Goed Wonen. Samen met Wim Crouwel ontwikkelde hij tentoonstellingen en interieurs voor onder andere de Bijenkorf, Auping en Forbo.

Bronnen;
‘t Spectrum – Moderne meubelvormgeving en naoorlogs idealisme.
Monografieen van Nederlandse fotografen 6 – Jan Versnel
50 jaar de Doelen – hart van Rotterdam
www.kholiangie.com